Even de buurt laten schudden... Bij WSB Assen zat de stemming er snel in Voor de Suzuki VIP box opstellen in rijen van drie Blubberrit bedrijfsbezoek Nico Bakker Motorbeurs 2016 Stand op de Motorbeurs Utrecht pff wat is het heet En natuurlijk aan het water tijdens de Duitslandrit met Frans en zo kan het ook vergaan op de beurs Mooi met de clubjassen tijdens de superbike races Elk jaar beginnen we met de Kouwe klauwenrit Onze jaarlijkse vaste trip naar de Dolomieten, Italie. Een drankje, naar elkaars gixxers kijken, over elkaars gixxers praten en snel weer verder!

Terugblik op de Dolomietentour 07-14 juni

Dolomietentour

Dolomietentour van 7 tot en met 14 juni…? Dan zal je achterbandje toch wel weg zijn zouje denken….maar niet iedereen was er alle dagen, dat dan weer niet.
Tom en Nico waren voor de groep uit vertrokken naar Ponte Arche… of all places…. als je niet weet dat het besproken hotel er staat ben je er al voorbij voordat je er erg in hebt…maar dat is met meerdere plaatsen in deze omgeving!
Jerry en Gert-jan zijn de 8e gearriveerd om hun Gixxers weer eens uit te laten…gezamenlijk hebben ze de eerste dagen de diverse passen verkend voordat de grote groep in Italië arriveerde.(bedankt voor het voorwerk!)
Marc en André Koning gaan rechtstreeks vanuit Noord-Holland naar Italië….
De overige van de groep hadden afgesproken op de parkeerplaats bij Maasbree op 2e pinksterdag om 10:00 uur…maar daar aangekomen waren er toch nog 2 die zich verontschuldigden dat ze het niet op tijd zouden gaan halen….

Mijn geleende bus was op tijd doordat Rob al vroegtijdig inzag dat we dat nooit zouden gaan redden met z’n 3en….zette hij dan ook zijn vrouw Olette voor het (aanrecht-)blok om voor 4 personen te koken!
Edwin en ik hebben mogen genieten van een heerlijke maaltijd en de gezelligheid in huize Nieuwenhuizen…bedankt voor de gastvrijheid!
“stel nou dat het de hele week zo doorgaat, ….trekken mijn lachspieren dat dan wel” …deze vraag schoot me meerder malen tijdens de maaltijd door het hoofd….wat een lol!

De volgende morgen ontbijten en vertrek naar Maasbree om de rest te ontmoeten, we hebben er alle 3 enorm naar uit gekeken om naar Italië te gaan….man wat hebben we er zin in!
André Horsten en Roel rijden in hun eendje voorop naar hotel Post in de buurt van Ulm……gevolgd door de heren v.d.Gouwe en van Eijk in de clubklusbus….waarachter het gezelschap vertoefde waarin ik mij bevond…in een (in vergelijking tot de rest) wat langzamere bus maar wat gecompenseerd werd met een opperbeste vakantiestemming…mijn reisgezelschap in de bus bestond uit Rob voor de navigatie en de sightseeing , en op de achterbank lag Edwin als algeheel reserve zijn krachten te sparen voor het geval zijn inzet nodig werd onderweg….wat hem wonderwel verbazingwekkend goed af ging….

Maandag eind van de middag kwamen we aan in hotel Post …je moet weten; we hebben echt een bloedhekel aan strijken (de meesten besteden dat thuis uit….), maar toch strijken we nu neer op het terras voor een halve liter bier….dat dan weer wel!
Ook de maaltijd wordt op dit terras uitgeserveerd……de vakantie is echt begonnen…wat hebben we al een lol na een dagje in de auto’s te hebben gereden….laat staan dat we morgen met de motoren over de prachtige bergwegen hebben gereden…

Dinsdagmorgen bij het ontbijt ontstaat de verwarring hoe laat we nou hadden afgesproken…..het komt allemaal goed, het is niet druk bij het ontbijt en de gevreesde wachttijd bij het uitchecken blijkt ook te zijn gereduceerd tot nihil…
Op tijd vertrekken we voor het laatste stuk naar Ponte Arche nog wel even door Oostenrijk steken maar dan zijn we er ook bijna….met onze geleende bus volgen we de autobahn naar Innsbruck…dat rijd waarschijnlijk toch iets sneller dan binnendoor steken.
Ik roer de versnellingsbakolie alsof het een lieve lust is….volgens mij moet er een prachtig volle laag schuim op liggen waar je U tegen zegt….het is hard werken achter het stuur, maar de bus brengt ons wel naar de plek van bestemming….dat dan weer wel!
Onbegrijpelijk als je bedenkt dat er gewoon 3000cc en een slordige 450pk achterin staat dat je de berg zo moeizaam opkomt….zal wel iets te maken hebben met de overbrenging op het asfalt.

Tussen de middag belt Casper waar we zitten….”nou gewoon, voorin…”we spreken af dat we elkaar zien in het hotel die middag…
Al lang en breed over de grens van Italië hebben we weer contact nu met de reisleider…of we vanmiddaDolomietentour g nog mee willen rijden met de groep….net of we niet opschieten of zo….wij hebben ook vakantie!
Edwin wilt graag met de groep mee….Rob en ik vinden een rondje op eigen gelegenheid ook best….we zetten dus de GSXR van Edwin bij aankomst snel buiten de bus zodat Edwin met de groep mee kan…
Rob en ik laden de rest uit en zetten onze onderdelen er weer op die er voor het vervoer af moesten…de ruimte was niet onbeperkt….en er moesten voetsteunen wijken en zelfs de uitlaat van de gsxr van Rob voor de dubbele uitlaten van Edwin z’n GSXR.
Deze middag rijd de “snelle groep” naar de omgeving van het Gardameer..na het terugplaatsen van de onderdelen vertrekken Rob, Jos en ik voor een klein rondje in de omgeving….na een klein sleutelmoment doen we hetzelfde rondje nog een keer..
Einde van de middag zit iedereen op het terras voor het hotel en zijn we voor het eerst als groep compleet, compleet met een lekker glas bier…dat hebben we wel verdiend, Proost!Dolomietentour

Wat een temperatuur is het hier zeg….36 graden…..een leren overal is toch best warm met deze temperaturen…dus om er zeker van te zijn dat we geen vocht tekort gaan komen bestellen we nog maar een glas…tja wat moet je anders…(?).
De avondmaaltijd is weer een mooi moment om te bekijken wat ons gezelschap in het hotel is….we zien veel ouderen, Italiaanse ouderen….je voelt dat de mede-gasten wikken en wegen wat ze aan ons hebben…

Het komt voor hen waarschijnlijk bedreigend over als er zo’n grote groep met een iets luidruchtige inslag en allen motorrijders in de zaal zitten….geheel ten onrechte natuurlijk, maar weten zij veel…
We gaan buiten zitten omdat het nog heerlijk weer is, opeens komt de jonge dame van de receptie vragen of wij de stoelen aan de kant willen zetten omdat er mede-gasten willen passeren…(?). Dat konden ze niet even zelf aangeven…we lachen wat en gaan netjes aan de kant.

Nooit gedacht dat er zo naar ons gekeken werd….kan je toch maar weer zien dat het voor buitenstaanders niets uitmaakt op wat voor motor je rijd….alles is eng.

Woensdagmorgen tijdens het ontbijt is het tijd om de eerste planningen naast elkaar te leggen, hoeveel groepen? welke richting? zomaar wat vragen die tijdens het ontbijt dagelijks opgelost moeten worden.
De “toeristische groep” vertrekt met z’n 4en de bergen in…de rest rijd als 1 groep hun eigen route.
De toeristische groep (Jos, Edwin, Rob en ik) houden er een iets minder fors tempo op na dan de andere groep(en)….de nadruk ligt bij ons dan ook op het genieten van het rijden in de bergen en het gezellig met elkaar onderweg zijn.

….wat weer goed is voor de lokale horeca, dat dan weer wel! Een kleine excursie over Geitenmelk en de diverse toepassingen is aan ons niet besteed vanmiddag…onze fantasie schiet op dit gebied echt niet tekort en al gauw weten we zeker hoe de vork in de steel zit!
Woensdag was anders dan anders ….de eetzaal was versiert met een “hartelijk gefeliciteerd” slinger….en dat valt toch op in een Italiaans hotel…..het zou toch niet…jawel hoor, Nico en ik zijn vandaag weer een jaar wijzer geworden….ik heb eigenlijk geen terugkoppeling hierover gehad van mijn medereizigers….en omdat de meesten geen blad voor de mond nemen denk ik dat het verschil met een dag eerder niet geheel uit de verf gekomen is…
In de garage gekomen moet ik de diverse ballonnen van mijn motor losknopen…..bedankt voor de versiering! …..wie er dan ook verantwoordelijk voor was….
We vertrekken deze morgen in 3 groepen…nou ja vertrekken… er is de gebruikelijke “snelle”, de “Toeristische” en vandaag is er ook nog de “ik wissel mijn achterband inclusief remblokken”groep…..bestaande uit Tom (dader) Nico en Gerard (medeplichtig)
Jos en ik missen een wachtende medereiziger….dus vervolgen de weg….even verderop komen we Nico en Tom tegen die de motor van Gerard staan op te laden….dan zien we Gerard op de vangrail zitten, het gaat wel zegt hij….zonde van zijn motor, maar gelukkig staat hij ons zelf te woord! Last van zijn knie, dat wel…”maar dat hoort erbij” legt hij nog uit…

Na de maaltijd wordt er een taart met 2 kaarsjes binnen gebracht…..Nico en ik moeten blazen…laten we daar nou net voor naar de Dolomieten gekomen zijn…beetje blazen over die bergwegen…maar ja…maak dat die Italianen in de keuken maar wijs….
Een geweldig gezellige verjaardag gehad met mijn vrienden, bedankt hiervoor iedereen! Ik heb er van genoten!

Donderdag worden we als Toeristische groep vergezeld door Tom, Nico en Casper…..totaal dus met 7 man richting de Passo Rollo…leuke route met vooral doorgaande wegen, tot de passo rollo…daar ben je continu aan het sturen….heerlijk!
Bovenop de berg maken we wat foto’s, en gaan we het terras op voor de lunch….iets minder gestructureerd dan we hadden verwacht hebben we na verloop van tijd allemaal onze lunch op…
Bij het vertrek spreken we af om nog een mooie groepsfoto te maken bij dit voortreffelijke en imposante uitzicht….we stellen de motoren op en vervolgens maken we nog zo’n foto maar dan met ons achter onze eigen machine…het resultaat mag er wel weer zijn!Dolomietentour
Ook de Passo Brocon werd deze middag beslecht….waar we boven op de berg een wel heel bijzondere “klimgeit”dachten te ontwaarden op het dak van het restaurant…. (hij was vermomd zonder baard, en zijn schimmel stond nog in de wei…maar sommigen van ons herkenden hem gelijk….morgen maar eens naar het Gardameer om te kijken of zijn boot in de haven ligt….)

Op het terras bij het hotel begint het snel vol te lopen doordat de 2 groepen redelijk gelijk aankomen…Gabry rent met schalen verse zalm en andere lekkernijen in het rond en voorziet ons van de diverse drankjes…..onze bediende heeft het er maar druk mee.
…nog maar niet gesproken over de gehele administratie die er bij komt kijken om de rekeningen van een ieder up-to-date te houden….een wereldklus zal ik je zeggen!

De “snelle” groep had als doel de Stelvio…en ging er dan ook goed voor zitten om er een leuke dag van te maken…een mooie route met prachtige (ver) uitzichten maar ook met wat minder overzichtelijke lichte knikjes naar rechts…. (blijkt achteraf gezien)…het levert een boeiende discussie op tijdens de maaltijd over “beleving” tegenover “feiten”….(zonder enige namen te noemen in deze zaak) ……maar wat hebben we toch een mooie hobby….het hotelpersoneel bemoeit zich zelfs met deze discussie…in de hoop dat we nu wel weer gauw met z’n allen netjes aan tafel gaan zitten om het ijsdessert op te eten voordat het gesmolten is…dat de waarheid verder niet meer ter zake doet is spijtig te noemen….geheel onpartijdig was de hoteljury echter niet…er stonden immers 2 te bestellen flessen wijn op het spel….voor een ieder die de gang van zaken onrechtvaardig vond is er na bestuurlijk overleg het rekeningnummer van de club opengesteld voor giften ter compensatie van deze al dan niet partijdige rechtspraak….Anonieme giften kunnen worden overgemaakt op Rabo30.22.46.347 tnv GSX-R Contact onder vermelding van compensatie A.Horsten….zulke dingen kunnen je alleen overkomen in een land als Italië natuurlijk….

Vrijdagmorgen vertrekken we weer in 2 groepen….de Toeristische groep vertrekt als formatie van 4 man ( Jos, Edwin, Rob en ik) ditmaal zijn we onderweg met het doel het Gardameer….
Wat is het hier prachtig zeg! we staan op een gegeven moment op het parkeerdek voor een fotomoment en zien over de rand de mooiste optrekjes uit de omgeving denk ik….even wegdromen over een clubhuis met “meerzicht”….
We vervolgen onze weg langs het meer en draaien een oprijlaan in….het blijkt toch te kloppen…het is een echte pas, nu weten we gelijk waarom die dingen zo genoemd worden…pass(t) net!
De route leid ons naar een restaurant op de berg…de posters zien we hangen…het restaurant vooralsnog niet….we parkeren de motoren en lopen verder in de richting van waar het restaurant zich naar ons idee zou moeten bevinden….
We lopen langs een tennisclub….en zien na een bocht toch een restaurant verschijnen….eenmaal op het terras zien we dat je vanaf de parkeerplaats ook tussen de tennisvelden door kan….dat had een behoorlijk aantal meters in deze warmte gescheeld….
We stappen na de koffie weer op, de weg kronkelt verder naar boven en in de verte zien we de contouren van het Gardameer nog….al gauw zitten we aan de andere kant van de bergrug en zien alleen mooie bergrots formaties opdoemen voor ons……Dolomietentour

Wat een heerlijk gevoel, we komen bijna geen verkeer tegen…een enkeling, maar dan wel op onze weghelft, dat dan weer wel!
We stoppen onderweg om even af te stemmen over het lunchmoment, we feliciteren Edwin met zijn verjaardag….hij heeft er niets over gezegd tijdens het ontbijt….komt hij er nu mee….we rijden nog een half uurtje door en dan gaan we een terrasje zoeken.
Het terras wat we vinden is zo met het blote timmermansoog gezien niet geheel waterpas…… de dame die bediend schenkt met gevoel voor ervaring de glazen maar half vol…
Rob slaakt een zucht van verlichting…hij zat aan de “lage” kant van het terras….dat is een plek waar je dus niet wilt zitten als er geknoeid wordt op tafel…. je wilt niet weten hoeveel vaart een olijf kan krijgen in een halve meter..
Na de lunch vervolgen wij het “geitenpad”…. tot dat we weer de doorgaande route te pakken hebben is het prachtig weer…..op de doorgaande route richting hotel haken we van de route af omdat het weer omslaat…het regent even echt forse waterdruppels, om vervolgens af te bouDolomietentour wen naar een flinke bui en nog weer later motregen……maar nat zijn we inmiddels al wel geworden.

Bij de maaltijd in het hotel volgt weer een taart nu voor de verjaardag van Edwin…..als deze feeststemming nou maar een hele avond aanhoud…
Bij het hotel aangekomen is het droog, we bereiden ons voor om de motoren gelijk in de bus te gaan zetten….er is immers na de maaltijd voetbal op tv! In de groep zitten diverse leden die het voetbal van het Nederlands elftal elke minuut willen volgen….we zitten er massaal klaar voor in de “cinema room”…..nog even wachten, een oudere Italiaans echtpaar zit bij Arian mee te kijken op zijn laptop…zij moet wel 3 x kijken om te herkennen wat ze ziet….het zijn de beelden van die middag…het gaat de vrouw iets te vlug.

In Italië ligt er geen kabel zoals bij ons….tv-beelden komen binnen via de satelliet….laat het nu uitgerekend vanavond onweren…..de eerste helft staat in het teken van “wel signaal” en af en toe “geen signaal” het is lastig te volgen met Italiaans commentaar…..
De 1-0 voor Spanje hebben we gezien en gelaten lopen we naar boven om een drankje te halen…..immers de rust zal o wel beginnen, en beelden ontbreken op dit moment….
Na de rust hebben we weer beeld! en wat schetst onze verbazing…..1-1…toch nog een beetje hoop!
Vervolgens wordt het 1-2 voor Oranje…er zijn enkele leden die een voorzichtige vreugdekreetje door de “Cinema room” doen schallen…iedereen blij…zelfs de Italiaanse meneer en mevrouw in het midden van de zaal…anders wordt het bij de volgende doelpunten…de tent staat op z’n kop met elk doelpunt wat erna nog valt….ons feestje begint gestalte te krijgen en uit beleefdheid knikken onze mede gasten ons een goede nachtrust toe als zij een kwartier voor eindtijd de zaal verlaten….
We gedragen ons netjes en ruimen de glazen en flesjes op en bestellen nog een laatste rondje in de lounge….buiten valt er regen voor 3 dagen gelijk…wij gaan naar bed, morgen vroeg op voor de terugreis….

Een ieder bedankt voor zijn bijdrage aan deze memorabele week van 2014….waren de andere 51 weken ook maar half zo leuk …mijn lachspieren zijn weer afgetraind….

Zaterdag vertrekken we om 6 uur….autobahn…autobahn en wegdromen bij de herinneringen van de afgelopen dagen….